K již dříve publikovaným reakcím na naše dopisy adresované představitelům výkonné a zákonodárné moci nyní připojujeme další stanovisko. V těchto dopisech jsme předložili naše návrhy týkající se potřeb a stabilizace bezpečnostních sborů, jejich příslušníků a zaměstnanců (celý článek najdete ZDE).
Reakce ze dne 01.10.2025, předseda hnutí STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ:
Vážený pane předsedo,
děkuji Vám za zaslání dopisu a zároveň se omlouvám za prodlevu v mé odpovědi. Velmi si vážím dlouhodobého a konstruktivního přístupu Nezávislého odborového svazu Policie České republiky k této problematice, která má zásadní význam nejen v zastoupení samotných příslušníků, ale i v rozvíjení dlouhodobého konstruktivního dialogu.
Ačkoliv věřím, že jste s mým pohledem na sbor díky našim opakovaným setkáním seznámeni, chtěl bych ještě jednou zdůraznit, že Policii České republiky nevnímám pouze jako represivní složku státu, ale především jako symbol bezpečí, pomoci a opory pro občany v nesnázích. Právě tato lidská dimenze služby je podle mého názoru klíčová – a to nejen v krizových situacích, ale i v každodenním životě, kdy příslušníci bezpečnostních sborů svou prací přispívají k pocitu jistoty, důvěry a stability občanů. Jsem rád, že i vaši členové svou vysokou mírou profesionality přispívají k rozšiřování tohoto pohledu u veřejnosti.
Jsem přesvědčen, že stát má povinnost vytvářet takové podmínky, které umožní bezpečnostním sborům plnit jejich poslání efektivně, důstojně a s dlouhodobou perspektivou. To zahrnuje mimo jiné i adekvátní finanční ohodnocení, které musí být konkurenceschopné nejen vůči civilnímu sektoru, ale i vůči ostatním složkám veřejné správy, včetně ozbrojených sil. Není možné, aby příslušníci Policie ČR byli v rámci systému odměňování znevýhodněni, pokud od nich zároveň očekáváme vysokou profesionalitu a nasazení ve službách státu a jeho občanů.
Zároveň však považuji za nezbytné, aby rozvoj bezpečnostních sborů nebyl vnímán výhradně prizmatem finančních benefitů. Skutečná modernizace musí zahrnovat i racionalizaci vykonávaných agend, omezení nadbytečné administrativní zátěže a revizi některých postupů, které příslušníci často vnímají jako neefektivní či postrádající racionální základ. Je důležité, aby policisté mohli svou práci vnímat jako smysluplnou, přínosnou a společensky uznávanou – nikoliv jako sled formalizovaných úkonů, které odvádějí pozornost od skutečné podstaty služby.
Z výše uvedeného je patrné, že má vize a vize Starostů a nezávislých je založena na dvou klíčových pilířích, jež považuji za zásadní pro dlouhodobou stabilitu, efektivitu a atraktivitu práce pro Policii ČR.
Prvním pilířem je nezbytnost zajištění platové konkurenceschopnosti Policie ČR, Vězeňské služby a Celní správy vůči Armádě České republiky.
V této oblasti stavím na objektivních datech, a proto považuji za mimořádně významný projekt, který se podařilo realizovat v rámci současného funkčního období – komplexní analýzu vládního analytického útvaru, kterou jsem inicioval na úrovni vlády. Tato analýza se zaměřila na porovnání finančních benefitů mezi Armádou ČR, Policií ČR a Hasičským záchranným sborem. Výstupy analýzy tvoří důležitý podklad pro další systémová opatření v oblasti odměňování a my jsme připraveni je realizovat.
Druhým pilířem je racionalizace agend vykonávaných Policií ČR. Efektivní využití lidských zdrojů, snížení administrativní zátěže a zaměření se na klíčové bezpečnostní úkoly jsou nezbytné pro modernizaci policejní práce.
V této oblasti jsem hrdý na činnost Pracovní skupiny Agendy, která byla iniciována přímo v rámci Policie ČR. Skupina provedla systematické vyhodnocení podnětů k reformě agend a identifikovala konkrétní oblasti, kde je možné činnosti zjednodušit, delegovat či zcela optimalizovat. Jak je z programu Starostů a nezávislých patrné, jsme připraveni realizaci samotnými policisty navržených opatření podpořit.
K vámi zaslaným podnětům je vhodné přistupovat v kontextu obou výše uvedených projektů a jejich konkrétních výstupů. Starostové a nezávislí jsou připraveni podpořit opatření, která odpovídají směřování a údajům definovaným Pracovní skupinou Agendy a Analýzou finančního ohodnocení sborů, s jejichž obsahem byla vaše organizace seznámena.
Oba zmíněné projekty představují příklad promyšleného a daty podloženého přístupu vedoucího ke skutečným pozitivním změnám. Disponujeme relevantními daty i jasně stanoveným směrem; nyní nastává příležitost tyto poznatky efektivně implementovat do dalšího rozvoje Policie ČR.
S úctou a přáním všeho dobrého,
Vít Rakušan
Předseda hnutí STAROSTOVÉ A NEZÁVISLÍ

