V návaznosti na zveřejněné články týkající se služebních pohotovostí nařizovaných v souvislosti se zařazením do Plánu vyrozumění a svozu podle nařízení generálního ředitele VSČR č. 35/2012/nařízení generálního ředitele VSČR č. 26/2019, bychom Vás rádi informovali o aktuálním stavu věci stran dalšího postupu.
Náš smluvní partner v oblasti právní pomoci, advokátní kancelář JUDr. Josefa Kopřivy (dále jen „Advokátní kancelář“) již provedla komplexní právní analýzu důvodnosti nároků na doplacení odměny za služební/pracovní pohotovost v souvislosti se služebními pohotovostmi založenými spornými Nařízeními Generálního ředitele Vězeňské služby ČR č. 35/2012 a č. 26/2019, jakož i vydaných rozsudků Nejvyššího správního soudu 3 As 296/2022 – 70 a Krajského soudu v Hradci Králové č.j. 18 Co 156/2024-449. Tato byla zveřejněna na našich webových stránkách, kde si ji může kdokoliv z Vás prostudovat.
Současně uplynul, v souladu, s již dříve zveřejněným harmonogramem postupu, termín pro zaevidování přihlášek zájemců o zastoupení v předmětné věci. V souvislosti s tímto tedy nyní zveřejňujeme instrukce k dalšímu postupu.
V kooperaci s advokátní kanceláří jsme se dohodli, s ohledem na několik tisíc žádostí, které advokátní kancelář obdržela, že níže popsané dokumenty nebudou distribuovány jednotlivě do emailových schránek jednotlivých zájemců, neboť by to administrativně ztížilo a tedy i protáhlo zprocesování celé věci, ale tyto budou opětovně zveřejněny níže, na našich webových stránkách, kde si je všichni zájemci o zastoupení, kteří již poslali Advokátní kanceláři vyplněný dotazník a souhlas GDPR, mohou stáhnout, vyplnit a odeslat Advokátní kanceláři, aby tato mohla přistoupit k vymáhání předmětného nároku.
Přehled níže zveřejněných dokumentů, které je třeba pečlivě přečíst, podepsat a odeslat AK:
1) Pro příslušníky i zaměstnance:
Plná moc – je třeba nahoře doplnit: jméno, příjmení, datum narození a bydliště, a to čitelně, hůlkovým písmem a dole u zmocnitele dopsat místo, datum a vlastnoručně podepsat.
2) Pouze pro příslušníky!!! (Postup u zaměstnanců je vysvětlen v rámci zveřejněných instrukcí, neboť s ohledem na specifika civilních sporů bude advokátní kancelář od jednotlivých zaměstnanců potřebovat vyšší míru součinnosti stran doložení/označení důkazů k prokázání žalobních tvrzení):
Žádost – je třeba vlevo nahoře doplnit: název věznice, ve které sloužíte (naposledy jste sloužil/a) a to čitelně, hůlkovým písmem, v kolonce pod tím u účastníka řízení vyplňte jméno, příjmení, datum narození a bydliště, a to čitelně, hůlkovým písmem a úplně dole nad slovy: účastník řízení, žádost vlastnoručně podepište.
3) Pro příslušníky i zaměstnance:
Smlouva o poskytování právních služeb: je třeba nahoře doplnit: jméno, příjmení, datum narození, bydliště, email, telefon, a to vše čitelně, hůlkovým písmem a dole dopsat místo, datum a vlastnoručně podepsat.
4) Pro příslušníky i zaměstnance:
Nejčastější otázky a odpovědi – úplně dole doplnit: jméno, příjmení, datum narození a bydliště, a to čitelně, hůlkovým písmem a dole dopsat místo, datum a vlastnoručně podepsat.
5) Pro příslušníky i zaměstnance:
Instrukce – úplně dole doplnit: jméno, příjmení, datum narození a bydliště, a to čitelně, hůlkovým písmem a dole dopsat místo, datum a vlastnoručně podepsat.
6) Pro příslušníky i zaměstnance:
Prohlášení o zaplacení soudního poplatku na úschovní účet AK vč. potvrzení z internetového bankovnictví (podrobnosti viz. obsah instrukcí).
Stručně shrnuto: příslušníci zasílají celkem všech 6 výše popsaných podkladů (1. plná moc, 2. žádost, 3. smlouva, 4. nejčastější otázky a odpovědi, 5. instrukce, 6. prohlášení o zaplacení SOP vč. potvrzení z internetového bankovnictví) a zaměstnanci celkem 5 (1. plná moc, 3. smlouva, 4. nejčastější otázky a odpovědi, 5. instrukce, 6. prohlášení o zaplacení SOP vč. potvrzení z internetového bankovnictví – tedy vyjma žádosti).
Veškeré podklady pak zašlete naskenované (případně opravdu !!kvalitně!! vyfocené) na email Advokátní kanceláře pohotovost@akvodickova.eu, a to v termínu do 31. 5. 2025. Originály pak zašlete obyčejně poštou na adresu Advokátní kanceláře JUDr. Josefa Kopřivy – Václavské náměstí 43, 110 00 Praha 1.
Následně, poté, co advokátní kancelář obdrží veškeré shora popsané podklady, tak v souladu se zveřejněným harmonogramem do 30 dnů odešle žádosti o doplacení odměny za služební pohotovost ředitelům věznic, čímž dojde k zahájení řízení ve věcech služebního poměru.
U zaměstnanců je postup vysvětlen v rámci instrukcí, neboť s ohledem na specifika civilních sporů bude advokátní kancelář od jednotlivých zaměstnanců potřebovat vyšší míru součinnosti stran doložení/označení důkazů k prokázání žalobních tvrzení. V civilním řízení totiž důkazní břemeno tíží žalobce (zaměstnance), na rozdíl od řízení ve věcech služebního poměru, kde má povinnost zjistit skutkový stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, služební funkcionář, který je také povinen si obstarat nezbytné podklady pro vydání rozhodnutí.